2011. február 5., szombat

Inzulin kontra Glükagon

Vágjunk egy kicsit a közepébe...
Fontos volt számomra, hogy megértsem, hogy akkor most miért is jó ha nézi az ember a glikémiás indexet, meg a vércukorszintet, meg ne egyek ezt ne egyek azt....érdekelt, hogy miért van az, hogy én nem fogyok a csokitól, meg a kekszektől:D Igen, lehet rám furán nézni, de sokaknál ez bejön, számolják a kalóriát, a napi adagba bele fér egy kis csoki, egy kis süti, keksz...de nem néha, hetente 1szer, hanem minden nap...persze nálam ez nem jött be:) először fogytam egy kicsit vele aztán megállt, és nem mozdult , ha igen akkor is felfelé...meg aztán nem is éreztem túl jól magam...minden ebéd után álmos voltam, reggelire kevesebbet ettem, hogy napközben maradjon elég kcal, aztán végül az lett, hogy egész nap éhes voltam....sokat szédültem, mértünk vérnyomást...alacsony, biztos ez a baj, de nem hiszen mindig is alacsony volt....oké, vettünk vércukormérőt, mert mi van ha a vércukrommal van a baj???...mértem , jegyzeteltem, 3 nap alatt szétböködtem az ujjaimat...hatásos volt, mert nem jöttem rá belőle az égvilágon semmire....csak most amikor megértettem pontosan mi is a helyzet....



Egy kis embertan:) Hogyan is működünk odabent:)
nem fejteném ki, hogy hogyan zajlik az emésztés...egy biztos, a végén a szénhidrátból glükóz lesz, azaz vércukor, ezért lesz a szénhidrát a mumus a táplálkozásban...
Az Inzulin: a test tápanyag szállítója.
A test a glükózt tudja tárolni, mégpedig a májban és az izmokban Glikogén formájában.
Amikor izmaink dolgoznak glikogént használnak üzemanyagnak.
Tehát ha eszünk szénhidrátot akkor ezek a raktárak feltöltődnek...
Viszont ha az izmok nem végeznek kellő mennyiségű munkát, akkor a raktárak nem ürülnek, és ha ilyenkor magas GI- jű(glikémiás indexű) szénhidrátot veszünk magunkhoz a szervezet sok inzulint kezd termelni, mivel megemelkedik a vércukorszintünk és ezt a szervezet nem hagyhatja...az inzulin a sejtekhez juttatja a táplálékot, viszont a raktár tele, a szervezetnek nincs rá szüksége, ezért a felesleget zsír ként raktározza el....

Van azonban a Glükagon, szintén a hasnyálmirigyben termelődik akárcsak az inzulin. A szerepe pedig az, hogy a glikogént vissza alakítsa glükózzá, illetve a fehérjét és zsírokat képes lebontani.

Az emberi anyagcsere folyamatos, a test működéséhez glükózra van szükségünk ezért a szervezet mindent megtesz , hogy kielégítse szükségleteit.
A két hormon azonban egyszerre nem tud működni, ha az inzulin szint emelkedik, akkor a glükagon háttérbe szorul..
Ahhoz, hogy stabilan tudjunk fogyni és tartani a súlyunkat fontos, hogy állandó kontroll alatt tartsuk az inzulinszintet. 
A testmozgás fontossága: ahogy már említettem izommunka során az izmok glikogént használnak, ha kiürülnek a raktáraik szükségük van a glükózra , hogy feltöltsék azt, ha a szervezetben ilyenkor nem az inzulin dolgozik, tehát nem szállítja a glükózt a sejtekhez, akkor működésbe lép végre a glükagon és a zsírsejteket használva átalakítja azokat glükózzá, tehát fogyunk.

Ha ezeket a dolgokat megértjük, akkor könnyebb újragondolni a módszereinket, ha éppen nem túl sikeresek, vagy ha vissza térve a régi életmódra vissza hízunk...

"az inzulin az egyetlen hormon, mely a zsírtartalékok felépítését végzi a zsírszövetben és azt támogatja, hogy a zsír a raktárakban maradjon" Wikipédia

Az érem másik oldala: rengeteg cukorbeteg ember van, akik a sok sok szénhidrát evés következtében válnak azzá...

Amit még fontosnak tartok elmondani, hogy ez nem egy újabb valami kitaláció mint a mínusz kalóriás ételek, vagy egyéb diéták, hogy a csoki fogyaszt, ha csak azt eszel....ez egyszerű biológia!:) és az egészséges táplálkozás alapja.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...