2011. június 15., szerda

Egy kis mozgás mindenkinek kell!

Apukámat évek óta nem láttam betegnek, és ez nem azért van, mert az elmúlt 3 évben évente 1-2 hetet töltöttünk csak otthon.:) Ha a jelenlegi állapotokat nézzük érthető is. Megszégyenítő módon többet fut, mint sok fiatal, biciklivel jár dolgozni és gyakorlatilag mindenhova. Ha pedig ideje engedi pihenésképpen kirándul. Mozgásból ötös és még a táplálkozására is figyel, étrend kiegészítőkkel turbózza az egészséges immunrendszerét. Nos igen, megrendeltük tőle a 150 éves életkort,szerintem arra alapoz.

Viszont régebben sem volt beteg sosem. A kicsit folyik az orrom nálam nem betegség. Pedig akkor nem is futott ennyit, nem szedte a táplálék kiegészítőket. Télen is képes volt biciklivel menni munkába és mégsem fázott meg. Esőben kerekezett haza és nem lett beteg. Iszonyatosan fújt a hideg szél, de ő csak tekert és még ettől sem lett semmi baja. Hogy lehet ez? Aztán leesett: a bicikli!

Az egyik legjobb mozgásforma a futás, úszás illetve egyéb sportok mellett. Napi 20 perc tekeréssel erősíthetjük szervezetünk védekező mechanizmusát, növelhetjük az erek vérellátását, és napi 30 perc tekeréssel felére csökken a szívinfarktus esélye.

Kiváló edzésforma túlsúlyosoknak is, illetve ízületi problémákkal küzdőknek, mivel nem terheli túl azt, inkább erősíti és segít megelőzni az ízületi gyulladást.

Heti 3-szor 30 perc kerékpározással sokat tehetünk egészségünk érdekében, mivel ennyi elengedő ahhoz, hogy javítsuk a vérkeringést, csökkentsük a vérzsír szintet és a nyugalmi állapotban mért pulzus értéket is.
Egészségvédő hatásán kívül, jól felépített táplálkozás mellett, hatékony partner lehet a fogyásban is. Biciklizés közben növekszik az energiafelhasználás, több kalóriát égetünk el, fokozzuk az anyagcserénket így nyugodt állapotban is több kalóriát égetünk, nem beszélve arról, hogy feszesebbé tehetjük az izmainkat is.
Kiváló aerob edzést végezhetünk vele, de ehhez minimum 20 perc folyamatos, tempós tekerésre van szükség, edzettségi szinttől függően 40 perc-1 óra az ideális, miközben figyelünk a pulzusunkra is, hogy zsírégető tartományban legyen. Heti 3-4szer ajánlott.

Ha kevesebb időnk van kiváló az intervallumos edzés. 5 perc normál tempójú, bemelegítő tekerés után 1 percig adjunk bele mindent, olyan gyorsan tekerjünk, ahogy csak bírjuk, majd 2 percig váltsunk vissza a lassú tempóra. Ezt ismételjük meg minimum 5ször, majd levezetésképpen még 5 percet tekerjünk.

Nem szabad elfeledkeznünk azonban a helyes technikáról sem. A legáltalánosabb hibák a görnyedt háttal biciklizés, illetve a végig hajlított térdekkel való tekerés. A görnyedt hát ellen úgy tehetünk, hogy figyelünk a testtartásra, illetve érdemes megnézni a kormány beállításokat is, hiszen lehet, hogy ott találjuk meg a problémát. Illetve nagyon fontos a pedál és nyereg közti távolság is. cipő nélkül üljünk fel a bicóra, tegyük sarkunkat a pedálra, ebben az állapotban teljesen egyenesnek kell lennie a lábunknak (értelem szerűen annak, amelyik a földhöz közelebb álló pedálon van). Azonban arra is figyelni kell, hogy ne legyen túl magas a nyereg, mert olyankor a csípőnk kap nem megfelelő terhelést.

Kerékpározni bármikor lehet, bárhol. Mindenki találhat megfelelő terepet, akár a városban, országúton vagy éppen az erdőben. Sőt ha az időjárás is engedi, akkor napi szintű használatát is bevezethetjük. Járhatunk munkába biciklivel. Persze nem ilyenkor kell intervallumos tekerést végezni, hogy folyjon rólunk a víz, de egy kényelmes tempóban történő tekeréssel sokat tettünk fittségünk érdekében és növeltük állóképességünket, és mindenképpen több kalóriát használtunk el, mint a buszon állással vagy a gázpedál nyomkodásával.

Kisebb bevásárlásokhoz is kiváló társ, ügyintézéshez, nagyobb városokban csúcsforgalomban verhetetlenül gyorsabban jutunk el rövidebb távokra, mint autóval.